READING

Τελικά, τι μουσική ακούς;

Τελικά, τι μουσική ακούς;

Πριν βιαστείς να απαντήσεις, θυμήσου το στίχο των PsyClinic TactiX στο «Κάνε μου λιγάκι crew». Ξέρεις αυτό το «τι σκατά ακούς ρε μαλάκα όταν λες πως ακούς τα πάντα;»….

Αφορμή για να γραφτεί το κείμενο αυτό είναι μια πρόχειρη ματιά στον τοίχο μου στο Facebook, τα προτεινόμενα του YouTube, όλο αυτό το πραγματάκι που παίζει με τις τάσεις κι η 4χρονη ανιψιά μου που μου τραγουδούσε προχθές το «Mama» και κόντεψα να πάθω εγκεφαλικό στα 36 μου. Αμαρτία. Επανέρχομαι. Αν είμαστε, λοιπόν, αυτό που ακούμε, τότε θα είχα 3 μέτρα κωλάρα, γκόμενο dealer και η ντουλάπα που θα ήταν γεμάτη Gucci! #not «Δε μπορεί», σκέφτομαι. «Τυχαία νούμερα θα είναι». Γι’ αυτό έκατσα, τα μέτρησα κι είδα ποιος την έχει μεγαλύτερη. Την επιρροή. Στο YouTube.

Ποιοι είναι οι Most Viewed?

Με μια πρόχειρη έρευνα και με λίγο ψάξιμο, τα περισσότερα views σε ελληνικό τραγούδι τα έχει το «η πιο ωραία στην Ελλάδα» του Κουφού (ξες αυτό με το τακα-τούκα που θυμίζει Τέρη Χρυσό) με 58 εκατομμύρια views (ρε φίλε, τι πίνουμε;), ενώ η δεκάδα έχει μπόλικο Παντελίδη, Βέρτη, Μαλού, Kings, Knock Out, Vegas και… Δημήτρη Ζερβουδάκη! Ναι, τα «Ανείπωτα» με κάτι περισσότερο από 38Μ προβολές είναι στη δεκάδα.

Σε παγκόσμια κλίμακα, τα Top 3 είναι το Despacito με 6,2Β, το Shape of You με 4,2Β και το See You Again με 4,1Β.

Τα «μεγάλα ονόματα» πουθενά στη 10άδα. Ούτε εδώ, ούτε στο εξωτερικό. Για να καταλάβεις, ταβάνι Παπαρίζου και Φουρέιρα πιάνουν γύρω στα 30Μ, ο ΘΕΟΣ ο Θέμης ο Αδαμαντίδης κι η τραγουδάρα «Στην καρδιά» είναι στα 25Μ, ο Ρέμος κι ο Μαζώ στα 20Μ και πάει λέγοντας… Ευτυχώς, αυτή η ξανθιά έντεχνη «who shall not be named» είναι ακόμα στα 15Μ.

Με την trap τι παίζει;

Εκτός του ότι θα αποκληρώσω την ανιψιά μου, η trap έχει πολλά views, όχι αρκετά για να μπει στην παραπάνω λίστα. Το μόνο κομμάτι που θα μπορούσε να μπει στη 10άδα είναι το «Gigi» του -άρρωστου- Sin Boy (ξες μωρέ, αυτό που χόρευε ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας με την εκλογή του) που σαρώνει με 40Μ. Το «Mama» είναι, μέχρι στιγμής, στα 27Μ με την παρωδία των Αρβύλα να μετράει 2,6Μ! Ωστόσο, επειδή το κοινό του YouTube ξέρει να επιβραβεύει την τίμια μεθανιώτικη προσπάθεια, έδωσε στον Παρασκευά 393Κ προβολές. Τίμιες, Αντρικές. Το παρεάκι του ΥΠΟ, είναι στο Top 5 με σύσταση Light στα 19Μ (Ξέρεις ποιος είμαι), Maradona στα 15Μ, το deal από Light & Madclip στα 11Μ, ενώ η Medusa του μόνου του (πλέον) Snik (και καλύτερου hip hop καλλιτέχνη της Ελλάδας για δύο χρονιές… ΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΑΧΑ) είναι στα 16Μ.

Είναι το YouTube μονάδα μέτρησης Sold Out;

Με τίποτα! Πάρε παράδειγμα τους Social Waste. Πήγα πρόσφατα στο Academy, που χωράει γύρω στα 2,5Κ κόσμο. Εκτός του ότι το sold out είχε ανακοινωθεί μέρες πριν, απ’ έξω δεν είχε μία, αλλά 2 (!!!) ουρές. Μία πάνω στην Πειραιώς προς Ταύρο και μία προς Αθήνα. Ταβάνι views; 1,4M τόσο στο «Για να νικήσουν», όσο και στου «Χρόνη».

Δε θες Social; Πάρε Ταφ Λάθος που στα live του δεν πέφτει καρφίτσα. 5,1Μ στο «Όταν σε είδα ξανά». Στίχοιμα; Θυμάσαι που είχαν να βγάλουν δίσκο από τις «Μηχανές» κι έβγαλαν πριν 3 χρόνια το «Η μέρα που σκεφτήκαμε εμάς» και σάρωσε; Πόσο νομίζεις ότι πήγε σε views; Μόλις 1,5Μ!!!! Κι άμα πας σε live τους νομίζεις ότι θα σκάσεις από τον κόσμο που είναι εκεί. Βέβηλος; Που ακούς το όνομα και μυρίζει sold out; Το «Ooh la la la» είναι στα 2,5Μ. Τεράστια νούμερα για ελληνόφωνο hip hop…

Πάρε και λίγα μαθηματικά…

«Μπορώ να συνεχίζω για αιώνες» που λέει κι ο σοφός… Σου λέω όμως τα top, για να δεις τι παίζει. 12ος Πίθηκος με το «Υπήρχαν Πράγματα» είναι στα 16Μ, Bong Da City με την «Καληνύχτα» στα 11Μ, ΛΕΞ με τη «Μουσική για τσόγλανους» στα 8Μ, Λιάκος με το «Έχω το Θέμα μου» στα 7,8Μ (και τον εξαιρετικό «Ρεαλιστή» που έβγαλε στο τέλος του 2018 να φτάνει κάπου στα 400Κ), ΤΖΜΛ με τη «Φαβέλα» στα 6,3Μ, Φι Βητα Σιγμα με τη «Νύχτα που πονάς κι εγκαταλείπεις» στα 5,6Μ, RNS με το «Crew» στα 3,5Μ, Anser με το «Θα μείνει για πάντα» στα 2,6Μ, Λόγος Τιμής με τα «Σκυλιά» στα 2,3 Μ κι ο Ευθύμης με τον «Πόλεμο» κάτι λιγότερο από 2Μ.

Βγάζω εκτός Active Member, Ημισκούμπρια, FFC, TXC, ZN, Razastarr, Ρόδες γιατί όταν ξεκίνησαν δεν ήταν της «μόδας» το YouTube και θα ήταν άδικο να μπουν στην ίδια λίστα.

Μπερδεύτηκες;

Δε χρειάζεται. Επειδή είμαι μαθηματικός (κατά βάθος) μόλις σου απέδειξα ότι τα views (καλά έλεγε ο Anser) δεν είναι μονάδα μέτρησης της επιτυχίας ή της επιρροής ενός καλλιτέχνη. Ξέρεις πόσα στιχάκια του Βέβηλου έχω δει σε τοίχους; Ξέρεις πόσα παιδιά κάνουν τατουάζ το tribal ή το λτ; Το «όχι πια νερό απ’ τη βρύση», το πολύ πολύ να το κοροϊδέψεις ή να το κάνεις story σε κάποιο μπιτσόμπαρο το καλοκαίρι. Δεν θα σου αλλάξει ποτέ τη ζωή. Ούτε αυτός που το τραγουδάει θα κάνει ποτέ sold-out στο Academy (χωρίς free είσοδο).

Δεν είναι θέμα underground ή mainstream. Μακάρι πολύς κόσμος να μπορούσε να καταλάβει αυτό το «Βύρωνας-Τζαμάικα είναι 2 λεπτά, είναι πώς θα το δεις τελικά». Μακάρι ακόμα περισσότερος κόσμος να ένιωθε κάθε λέξη από το «Σεζάριο» και να δει έναν κόσμο χωρίς σύνορα μέσα από τα μάτια και την ενέργεια του Βέβηλου. Δε γίνεται όμως, γιατί το εύπεπτο πάντα το προτιμούν (δες πιο πάνω ποιο είναι πρώτο στη λίστα). Όταν προσέχεις τους στίχους σου και τις παραγωγές σου, σέβεσαι και τον άνθρωπο που θα αφιερώσει χρόνο για να σε ακούσει ή θα πληρώσει κάποια χρήματα να έρθει στο live σου. Μακάρι η «μουσική για τσόγλανους» να ήταν για όλους…

Δεν έχει νόημα να κράζει κάποιος τη φάση του «Mama» (ότι θα αποκληρώσω την ανιψιά μου δεν αλλάζει). Νόημα έχει να βγαίνει καινούρια μουσική. Ωραία μουσική, που τιμά τον ακροατή της. Όπως το «Τίποτα στον κόσμο» (που βγήκε τις ίδιες μέρες), όπως οι «Χαρακτήρες» του Tiny Jackal και του Θανάσιμου που έχω για κλείσιμο, που περιγράφουν τον Ελληνάρα σε 2,5 λεπτά, όπως η φάση του Soulnek, του λ.ο.σ., των Muddy Vibes, των Rationalistas (μωρό μου), όπως τόσα άλλα παιδιά που κάνουν υπέροχη δουλειά και δε γινόταν να χωρέσουν όλοι στο κείμενο και τους ζητάω συγγνώμη. Μουσική που σέβεται κυρίως την ύπαρξή της κι έπειτα τον ακροατή.

Μουσική κι αγάπη μόνο!

V


RELATED POST

INSTAGRAM
Κουρδιστείτε.....