READING

Soulnek: Κάνω μουσική γιατί είναι η καλύτερη έκφρα...

Soulnek: Κάνω μουσική γιατί είναι η καλύτερη έκφραση του εαυτού μου

Από τη Βαλιάνα Κοσμά – Φωτογραφίες: Θοδωρής Χανιώτης

Λίγο μετά την κυκλοφορία του καινούριου LP του Soulnek «Χαμένοι στο Διάστημα», συναντηθήκαμε και μιλήσαμε για όλα. Enjoy!

Πώς ξεκίνησες να ασχολείσαι με αυτή τη μουσική;
Από το breakdance. Γούσταρα, έβλεπα clip και χόρευα πιτσιρικάς. Αυτό που μου άρεσε ήταν το ρυθμικό κομμάτι του hip hop για να κάνεις τα χορευτικά. Είδα το «Beat Street» και το «Breakdance» και λέω «αυτό είναι». Είχαμε και μια ομάδα 4 ατόμων που κάναμε μαζί, ο ένας ήταν ο Καντάρης  και ξεκινήσαμε. Την πρώτη μου αφίσα (RUN DMC) την αγόρασα το 1991. Έχω από πίσω και την ημερομηνία. Φουλ χορός. Μετά αρχίσαμε να ακούμε και το Μετζέλο που έκανε την εκπομπή «Breathless» στο Space FM και πήγαμε σε ένα party που έκανε κι είδαμε με τον Καντάρη πρώτη φορά live που είχε μέσα TXC και Active Member. Αλλά αυτό που μας άρεσε περισσότερο ήταν ότι είδαμε κι άλλους σαν κι εμάς.

Δισκογραφικά πώς άρχισες;
Ουσιαστικά ποτέ δεν είπαμε «θα βγάλουμε δίσκο». Αυτό που αρχικά θέλαμε ήταν να κάνουμε ένα συγκρότημα κι επειδή ήμασταν τότε στη φάση, εγώ με τον Καντάρη φτιάξαμε τους Drama’n’Vinyl και μέσα από τους Radicals, γνωρίσαμε τα άλλα 3 παιδιά, όπου η αγάπη μας για τη μουσική και μόνο, ήταν η αιτία να φτιάξουμε τους ΝΕΒΜΑ. Ήμουν ο πρώτος που αποχώρησα μετά από δύο δίσκους. Ύστερα, με τον Καντάρη και το Χρήστο Λαϊνά φτιάξαμε τους ΩΣ ΑΙΔΩ (που συνεχίζουν άτυπα να υπάρχουν). Εκεί κάναμε κάτι πιο «οικογενειακό». Μπορεί να μην έχουμε κάτι καινούριο δισκογραφικά, αλλά τους ξέρω μια ζωή κι ο ένας βοηθάει τον άλλον. Για παράδειγμα στον καινούργιο δίσκο «Χαμένοι στο Διάστημα», ο Λαϊνάς μου έκανε το mastering και με τον Καντάρη γράψαμε δύο κομμάτια. Μετά το 2008 αποφάσισα να μπω στη διαδικασία να βρω παραγωγούς, να κάνω beatmaking. Έβγαλα το 2011 το «Χρειάζομαι Διάλειμμα» που ήμουν εγώ κι ο RSN, το 2013 βγήκε το «Inside My Dark Side» κι αυτός είναι τώρα ο τρίτος προσωπικός μου δίσκος.

Πριν φτάσουμε στον τωρινό δίσκο, πες μας λίγο για το «Inside My Dark Side».
Αυτόν το δίσκο τον έκανα τελείως μόνος μου. Με πούλησαν άνθρωποι και καταστάσεις κι είχα φτάσει στο σημείο να πω «ή σταματάω ή το συνεχίζω κι όπως βγει» κι έτσι πείσμωσα, πειραματίστηκα πολύ και βγήκε! Όσοι συμμετέχουν είναι φίλοι που ήρθαν να βοηθήσουν την προσπάθειά μου! Για παράδειγμα ο Yinka, ο Ταφ (πριν μπω ακόμα στο Bashment), o Eversor, ο Οδυσσέας, ο Νικόλας… Σκύλιασα. Είπα «θα κάνω το καλύτερο που μπορώ» και βγήκε αυτός ο δίσκος. Έμαθα να μοντάρω, να φτιάχνω βίντεο, πολλά πράγματα… Είναι δίσκος-σταθμός. Όσο σταθμός είναι και οι ΩΣ ΑΙΔΩ, γιατί κάναμε κάτι πιο δημιουργικό, είχαμε όργανα, κάναμε όσο μπορούσαμε πρωτότυπες μουσικές, έτσι είναι κι αυτός ο δίσκος. Έκανα 2,5 χρόνια να τον τελειώσω. Αν κάτι με χάλασε λίγο, ήταν το ηχητικό, που δεν είχε τόσο καλό master όσο θα ήθελα.

Το clip για το «Κενό» μετράει πολύ…
Ναι, το Superfly έχει «έτοιμες γωνίες» κι έτσι βγήκε το clip. Αυτό ψάχνω.Χώρους που να μπορεί να βγει πολύ όμορφο το οπτικό αποτέλεσμα. Με μικρό budget, όπως και για την «Αποσυμπίεση» στο remix του Fleck, που έγινε επίσης βίντεο. Μου το πρότεινε ο Ταφ που έκανε το master, πήραμε μια κάμερα, κρατήσαμε το κάδρο κι έγινε το clip!

Γιατί έβγαλες τώρα το «Χαμένοι στο Διάστημα»;
Κάνω μουσική γιατί είναι η καλύτερη έκφραση του εαυτού μου κι η καλύτερη αυτοψυχανάλυση. Γράφω σε καθημερινή βάση. Ασχολούμαι διαρκώς. Και, πίστεψέ με, είχα πολλές δυσκολίες για να βγει ο δίσκος. Το κομμάτι με τα όργανα (Fall), χρειάστηκε πάνω από 4 μήνες για να παρει την τελική του μορφή, ηχογραφώντας ξεχωριστά το κάθε όργανο,(μπάσο, τύμπανα, κιθάρα, πλήκτρα, τρομπόνι, τρομπέτα).  Ακόμα δεν πιστεύω ότι έχει τελειώσει. Επίσης, σ’ αυτό το δίσκο έχω και beat δικά μου που δεν το περίμενα ποτέ. Στο «Inside My Dark Side», δεν είχα ιδέα. Το έχω βάλει σα στοίχημα με τον εαυτό μου. Δε θέλω απλά να γράψω ένα δίσκο, για να πω ότι έκανα ακόμα έναν. Είναι οι σκέψεις μου, ο προβληματισμός μου και μ’ αρέσει αυτό. Είναι σα να κάνω προπόνηση. Βλέπω, σκέφτομαι, γράφω. Και το να γράφω τη μουσική, είναι κάτι που δεν το είχα τα προηγούμενα χρόνια. Ακούω μουσική. Αγαπώ τη μουσική, ζω με αυτήν. Από το πρωί που θα ξυπνήσω παίζει συνέχεια.

Σε ποιους άξονες κινείσαι στιχουργικά;
Αυτό που προσπαθώ να αποτυπώσω στα κομμάτια μου είναι η σκέψη μου κι ό,τι με αγγίζει. Γράφω για την εμπιστοσύνη, για τη μουσική που είναι το όπλο μας, για την αυτοκριτική, για τη ζωή που είναι σαν παιχνίδι lego που τη συναρμολογείς, για τη σχέση μου, για τους φίλους, ακόμα και γι’ ανθρώπους που δε θέλω να τους βλέπω ούτε ζωγραφιστούς. Το «Χαμένοι στο Διάστημα» λειτούργησε ψυχαναλυτικά κι επειδή ό,τι δε σε σκοτώνει σε κάνει πιο δυνατό, καταλήγω στο ότι έχω βρει το δικό μου τρόπο ζωής. Είναι ένας δίσκος που κάνει πρώτα εμένα να τριπάρω.

Ποιο είναι το μήνυμα του δίσκου;
Το μήνυμα του δίσκου είναι ότι προσπαθώ να βλέπω τη ζωή μου όσο πιο θετικά μπορώ. Δεν πρέπει τα πράγματα να είναι μαύρα. Στο χέρι μας είναι όλα.

Ξεχωρίζεις κάποια κομμάτια;
Το «Fall» ήταν ένα στοίχημα για μένα. Ήθελα να γράψω ένα τραγούδι μόνο με όργανα, χωρίς sample! Τα «Και συνεχίζουν» και «Ουφ», βγάζουν μια κοινωνική άποψη, μιας δε μου αρέσει πλέον να γράφω πολιτικά, όπως παλιότερα. Ωστόσο, η μουσική είναι σαν πολιτική, γιατί εκφράζεις την άποψή σου απέναντι σε ό,τι γίνεται.

Ποιοι είναι οι συντελεστές του δίσκου;
Ο δίσκος βγαίνει από την Bashment Records, από τον Ταφ Λάθος, ο οποίος έχει κάνει κι όλη την ηχογράφηση, την ηχοληψία και τις μίξεις. Επίσης, με βοήθησε πολύ στο θέμα των παραγωγών και του στησίματος του ήχου. Στο ηχητικό αποτέλεσμα έχει βοηθήσει πολύ κι ο Χρήστος ο Λαϊνάς, που έκανε κάποια additional mixes και master γιατί ο δίσκος θα βγει και σε βινύλιο και σε cd. Το artwork είναι από τον  Sugartank.

Από συμμετοχές;
Στο δίσκο αυτό συμμετέχουν οι Twinsanity, η Alida Soul Mama, ο Λ.Ο.Σ., ο Νικήτας από τους Bangies, ο Αλλοπρόσαλλος, ο Άυλος (που έχει δώσει  2 παραγωγές), ο Καντάρης κι ο Μάνος Αγγελάκης. Παραγωγές μου έχουν δώσει  κι ο Mononome, ο Billa Qause, Krus από Θεσσαλονίκη κι ο Tomcat A Beat. Στα scratches είναι ο Dj Micro, ενώ βοήθησε πολύ κι ο Γιάννης ο Γαργαλάκος στο να ηχογραφήσουμε όργανα live.

Σε τι μορφή θα βρούμε το δίσκο;
Σε ό,τι θες. Θα τυπώσουμε σκέτα βινύλια, βινύλια που θα δίνουν δώρο το cd και σκέτα cd. Το κάνω πιο πολύ σαν αγοραστής. Είχα ενθουσιαστεί όταν είχα πάρει βινύλια με δώρο cd κι ήθελα να το κάνω κι εγώ.

Πότε θα γίνει η παρουσίαση του δίσκου;
18 Μαρτίου στο Six Dogs. Δε θα έχει support, θα ανοίξει ο Billa Qause και o Yegor Cergei. Στη σκηνή, βέβαια, θα είναι κι όλα τα άτομα που έχουμε συνεργαστεί στο δίσκο, όπως οι Twinsanity, η Alida Soul Mama, ο Αλλοπρόσαλλος, ο Άυλος, ο Λ.Ο.Σ., ο Καντάρης κι ο Dj Micro, ο οποίος θα είναι όλη την ώρα στα decks, γιατί είναι ο Dj μας, τον αγαπάμε και τον γουστάρουμε. Σίγουρα θα είναι κι ο Οδυσσέας από Razastarr να πούμε το «Κενό». Στην ουσία, θέλω να παρουσιάσω το δίσκο και να μοιραστώ τη σκηνή με ανθρώπους που αγαπάω. Θέλω πολύ να τον παρουσιάσω το δίσκο αυτόν, γιατί έχω δώσει πολύ πόνο. Κοιμόμουν και ξύπναγα έχοντας το δίσκο στο μυαλό μου. Θεωρώ ότι, τουλάχιστον από ηχητικής μεριάς, είναι ό,τι καλύτερο μπορούσα να κάνω.

Πώς προέκυψε η ιδέα για το κλιπ του «Χαμένοι στο Διάστημα»;
Όλο αυτό ξεκίνησε από μια ταινία που είχα δει πριν από αρκετά χρόνια κι από ένα κλιπ των Noir Desir. Το είχα στο κεφάλι μου πολλά χρόνια, αλλά δεν ήξερα πώς να το υλοποιήσω. Ένας φίλος ηθοποιός μου είπε «γιατί δεν πας στο θέατρο κωφών;». Έτσι κι έγινε. Έίπα στην Άννα Νότη και τους πήρε τηλέφωνο κι όλα πήραν το δρόμο τους. Χρειάστηκαν 7 μήνες πρόβες, αλλά το καθαρό γύρισμα κράτησε σκάρτες 2 ώρες. Είναι το μόνο κλιπ που δεν έκανα μοντάζ, γιατί εκείνη την περίοδο είχα δώσει βάση στο δίσκο και δεν είχα το κεφάλι να μοντάρω. Ήθελα να γίνει σωστά η μεταγλώττιση και να μην αγχωθώ για το αποτέλεσμα. Παρόμοια μουσικά κλιπ με νοηματική έχουν γίνει στην Ελλάδα αλλά και σε διάφορες χώρες στον κόσμο, ποτέ όμως σε ολόκληρο το κομμάτι όπως εδώ. Προτιμούσα να μη φανώ καθόλου και να αφήσω όλο το κομμάτι πάνω στον Αποστόλη Γιαννόπουλο, που είναι ηθοποιός και ήξερα ότι θα το αποδώσει σωστά. Επίσης, αξίζει τον κόπο να πάει κάποιος στην παράσταση του Θεάτρου Κωφών. Κάνουν εξαιρετική δουλειά.

Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σου, το Α και το Ω σε έναν hip hop δίσκο;
Χωρίς δεύτερη σκέψη, ο ήχος. Για να αναδειχθεί το ραπ χρειάζεται τέλεια ηχογράφηση και μίξη. Άμα δεν έχεις καλό ήχο, δεν πας παραπέρα.

Είναι το youtube εργαλείο της δουλειάς σου;
Έχεις το άμεσο feedback που δεν έχεις αλλού. Βλέπεις αμέσως ποια κομμάτια σου ξεχωρίζει ο κόσμος κι ακούει περισσότερο.

Η συνεργασία με την Bashment Records πώς προέκυψε;
Με τον Πάνο (Ταφ) και τον αδερφό του τον Κυριάκο (Αλλοπρόσαλλο) είχαμε συνεργαστεί με τους ΩΣ ΑΙΔΩ και τους ήξερα και λόγω Ηλιούπολης. Έτσι, πήγα να γράψω το «Πολλά τα Θέλω» κι αφού το έγραψα (μαζί με ένα άλλο ένα που δεν κυκλοφόρησε ποτέ), είπα στον Πάνο ότι θα συνεχίσω να πηγαίνω για να γράφω και μου πρότεινε αν θέλω να μπω κι εγώ στη Bashment κι απλά έγινε. Κυκλοφορούν πολύ ωραία πράγματα. Όσοι γουστάρουμε μουσική, είμαστε εκεί. Είναι όλα αβίαστα. Όποιος θέλει, μπορεί να πάει να γράψει. Κι ό,τι βγαίνει είναι πολύ καλοδουλεμένο κι έχει λόγο να βγει.

Μπορείς ή θες να βιοπορίζεσαι από τη μουσική;
Κοίτα, σε αυτή τη φάση δε μπαίνω μέσα. Στον προηγούμενο δίσκο πληρώθηκαν τα πάντα κι υπήρξε ένα μικρό κέρδος.

Οι συνεργασίες πληρώνονται;
Τουλάχιστον όσες ξέρω, όχι. Το ραπ δεν έχει να κάνει με λεφτά. Όποιος γνωρίζει κόσμο, συνεργάζεται. Βέβαια, αν φτάσουμε στο σημείο να βγαίνουν πολλά χρήματα από το κάποια δουλειά, σίγουρα όλοι θα πληρωθούν πολύ καλά. Ακόμα και οι guest. Αλλά κι αυτή η συνεργατικότητα της φάσης, είναι από μόνη της μια πληρωμή. Είναι πιο παρεΐστικη η μουσική αυτή.

Τι είναι για σένα ο Dj;
Ο Dj είναι performer. Πρέπει να είναι διαδραστικός πάνω στη σκηνή. Δεν είναι δεύτερος ρόλος. Είναι ισάξιος με τον MC.

Πόσο βοηθάνε τα scratches;
Είμαι φουλ υπέρ του scratch. Σ’ αυτό το δίσκο έχω σε 3 κομμάτια, αλλά ήθελα να έχω σε περισσότερα. Είναι κομμάτι του hip hop. Το κατανοείς και το δέχεσαι. Είναι μαγεία. Δημιουργεί τέχνη από το μηδέν. Χρειάζεται τρελή ευφυΐα για να το φτιάξεις. Είναι ένα όργανο, σα δεύτερη φωνή. Ομορφαίνει το κομμάτι.

Ποια η γνώμη σου για το battle rap;
Αν το battle rap είναι έξυπνο είναι μέσα στο παιχνίδι. Ακριβώς όπως και το breakdance. Ο ένας απαντάει στον άλλον. Εγώ είμαι υπέρ του καλού freestyle, που μπορείς να πεις πολλά πράγματα χωρίς να βρίσεις. Εγώ κάνω μόνος μου στο σπίτι, έξω θα κουμπώσω τα κουπλέ μου, που είναι εξίσου δύσκολο το να πεις τους στίχους σου σε ένα beat που ακούς πρώτη φορά.  Πάντως, χαίρομαι πολύ που υπάρχει το hip hop στην Ελλάδα ακόμα και στη μορφή του battle, γιατί παλιά δεν υπήρχε.

Υπάρχει διαχωρισμός ελληνικού και ξένου hip hop;
Στην Ελλάδα αυτοί που ακούν ελληνικό hip hop δεν ακούν ξένο κι αυτοί που ακούν ξένο δεν ακούν ελληνικό. Γενικά αυτό που με χαλάει είναι ότι κάποιοι δεν ακούν την επιρροή. Κι η επιρροή, όπως και να το κάνουμε, είναι αμερικάνικη. Τέλος. Μου τη σπάει που κάποιοι δεν ξέρουν το ένα ή το άλλο. Ούτε εγώ ήξερα αγγλικά όταν ξεκίνησα, αλλά έμαθα μέσα από τη μουσική αυτή.

Χρειάζεσαι μουσικό backround για να ακούσεις hip hop;
Ένας άνθρωπος που ακούει hip hop έχει μουσική παιδεία. Μέσα από τα samples, μπορείς να ακούσεις άπειρα είδη μουσικής, που υπό άλλες συνθήκες δε θα άκουγες. Αρκεί να θέλεις να κατανοήσεις τη μουσική.

Θα έκανες ποτέ κάτι πιο εμπορικό;
Όχι, με την έννοια του να κάνω συνεργασίες μόνο και μόνο για να προωθήσω τον εαυτό μου. Αν έκανα κάτι πιο «χαρούμενο», θα ήταν κάτι πιο funky, που μπορεί κάποιος να το άκουγε πιο R’n’B, αλλά μέχρι εκεί.

Εγωιστής είσαι;
Αν ήμουν, θα είχα κάνει πολύ περισσότερα πράγματα στη μουσική. Δε θα υπολόγιζα κανέναν και θα έκανα πράγματα μόνο για την πάρτη μου. Είναι εγωιστική η hip hop, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να προβάλλεις μόνο τον εαυτό σου.

Η άποψή σου για το new school;
Δε με αντιπροσωπεύει καθόλου αυτό το στυλ. Είναι μέρος της μουσικής. Για κάποιους είναι η εξέλιξη, εμένα δε μου αρέσει, αλλά είναι γεγονός. Αυτό το αργόμπιτο δεν ταιριάζει σε μένα. Το hip hop είναι party. Πρέπει να ξεσηκώνει τον κόσμο.

Τι είναι για σένα το hip hop;
Το hip hop είναι έκφραση για μένα. Είναι σωσίβιο. Αν δεν είχα αυτή τη μουσική, δε θα μπορούσα να εκφραστώ αλλιώς. Στο σχολείο, λόγω δυσλεξίας, δε μπορούσα να γράψω έκθεση. Έμαθα τα πάντα μέσα απ’ το ραπ!

Έχει ημερομηνία λήξης;
Το ραπ δεν έχει ημερομηνία λήξης. Οι άνθρωποι έχουν. Όχι η μουσική.

Πώς θεωρείς ότι μπορεί να είναι το μέλλον της ελληνικής hip hop σκηνής;
Αρχικά, βλέπω μέλλον. Υπάρχουν πολλοί καινούριοι MCs και beatmakers κι αναλόγως πώς θα το διαχειριστούν, μπορούν να έχουν μέλλον. Ακόμα και σε μικρούς, βλέπεις Sold Out Lives που δεν έβλεπες παλιά. Όσο υπάρχουν άνθρωποι που ασχολούνται με τη μουσική αυτή θα γίνονται πράγματα.

Πόσο διαφορετικό είναι το live από το cd;
Το live είναι η ουσία. Πρέπει να είσαι ή ισάξιος ή καλύτερος από το cd. Αν είσαι χειρότερος, έχεις αποτύχει. Στο δίσκο κόβεις-ράβεις. Στο live είναι η ενέργεια του κόσμου και πας με αυτό. Για παράδειγμα, στην Πάτρα έπεσε το ρεύμα και τελείωσα το κομμάτι χωρίς μουσική! Θέλει διάδραση, επικοινωνία και vibe… Πρέπει να είσαι εκεί 100% να παρουσιάσεις αυτό που έχεις κάνει. Δε χρειάζονται ούτε εφέ, ούτε τίποτα, αρκεί να είσαι ο εαυτός σου.

Παράπονο από τον κόσμο έχεις;
Δε χορεύουν πια… Βγαίνουν και δεν το διασκεδάζουν… Κρίμα δεν είναι;

Πώς φαντάζεσαι το Soulnek μετά από 10 χρόνια;
Δεν ξέρω αν θα ραπάρω ή αν θα φτιάχνω μουσική, αλλά ξέρω ότι θέλω να ασχολούμαι με τη μουσική οπωσδήποτε. Θέλω να είμαι καλά και να είμαι ευτυχισμένος.

Υπάρχει κάτι που ήθελες να κάνεις και δεν έκανες;
Δε θα άλλαζα κάτι από όσα έχουν ήδη γίνει. Αυτή την ιστορία έχω και βγαίνει στα κομμάτια μου κι είμαι ικανοποιημένος. Έχω περάσει καλά, έχω γνωρίσει όμορφους ανθρώπους και μέσω της μουσικής διαμομρφώθηκε ο χαρακτήρας κι ο τρόπος σκέψης μου. Δεν έχει νόημα να αλλάξεις όσα έχουν γίνει. Αυτό που μπορείς να κάνεις είναι να δημιουργείς πράγματα για ένα καλύτερο «τώρα».

Soulnek γιατί;
Έπρεπε να φτιάξω ένα ψευδώνυμο. Προσπάθησα να κάνω κάτι με το Funk γιατί μου αρέσει περισσότερο ως είδος μουσικής, αλλά δεν ήταν εύηχο, οπότε το Soul ήταν η αμέσως επόμενη επιλογή.

Έχεις πιάσει πάτο;
Ναι. Δε μου άρεσε κι έτσι άρχισα να δημιουργώ από την αρχή. Η δημιουργία είναι το κλειδί.

Ετοιμάζεις κάτι καινούριο;
Ίσως. Μ’ αρέσει να ανοίγω νέες πόρτες. Δεν ξέρω πού θα με πάει. Θέλω, όμως, να έχει σχέση με το Enter The Funk. Όταν σταματάς να έχεις ανησυχίες γίνεσαι πανομοιότυπος. Πρέπει συνεχώς να δημιουργείς.

Τι μπορεί να δώσει ακόμα ο Νεκτάριος;
Την ψυχή μου!

1luv!

V





RELATED POST

INSTAGRAM
Κουρδιστείτε.....